- Bacaan terus tanpa dieja.
Murid tidak perlu diperkenalkan nama huruf hijaiyyah dan tanda bacaan.Tetapi terus dibunyikan huruf hijaiyyah yang berbaris.
-Penggunaan teks tertentu.
PdP menggunakan satu set buku yang mengandungi 6 naskhah mengikut tahap bermula dengan buku pertama.Jika murid telah dapat membunyikan huruf yang berbaris,boleh terus diubah ke muka surat baru.
- Teknik Pengajaran Cara Belajar Murid Aktif.
Setelah diulang beberapa kali dan murid telah faham,maka murid disuruh membaca sendiri bahan tersebut.
- Talaqqi Musyafahah.
Dalam mempelajari Al-Quran murid mesti berhadapan dengan guru secara langsung.perkara ini amat ditekankan supaya murid dapat memahami makhraj dan sifat-sifat huruf yang sebenar.
- Tahap Pencapaian Murid.
Tahap pencapaian murid bergantung kepada kemampuan murid menguasai satu-satu tahap.Guru mesti menyediakan rekod prestasi murid.
- Tenaga Pembimbing.
Keberkesanan satu-satu aktiviti PdP ialah seorang guru membimbing 5 hingga 6 orang murid sahaja dalam satu masa.
- Praktis.
Kaedah Iqra' dibentuk supaya murid belajar dengan cepat dan mudah membaca Al-Quran.Teori dan ilmiah
tajwid tidak diajar tetapi mempraktikkan sebutannya.
No comments:
Post a Comment